Ny prosjektleder for Andenes havn

Denne uken startet Ketil Thorsen i stilling som prosjektleder for havneutviklingen i Andøy.

Mann med hvitt hår.  - Klikk for stort bildeKetil Thorsen er ansatt som ny prosjektleder for havneutviklingen i Andøy. Marthe Svendsen

Prosjektlederen er ansatt i et seks måneders engasjement.

Thorsen skal følge opp kommunens ansvarsområder i havneprosjektet. Han vil ha et særlig fokus på kommunens behov for å kjøpe eiendom eller rettigheter for å iverksette byggingen. I tillegg vil han fortsette arbeidet med den overordnede planen for Andenes havn.

Det er flere grunner til at det har vært lavere fremdrift enn ønsket i havneprosjektet de siste årene. Reguleringsplanen ble godkjent før sommeren og teknisk leder John Petter Karlsen håper nyansettelsen får fart på det videre arbeidet.

— Havneprosjektet er et stort prosjekt som ikke bare handler om fiskeri. Prosjektet berører også reiseliv, byutvikling, logistikk og annen industri- og næringsutvikling, sier Karlsen.

Thorsen tar med seg bred erfaring fra en rekke lederposisjoner i olje- og energibransjen. I tillegg har han kompetanse innen ledelse av komplekse prosjekter, både innen oppstart- og konsulentvirksomhet.

— Prosjektet er spennende fordi det har er av stor betydning for utviklingen i Andøy, da det gir forutsetninger for andre satsinger i kommunen, sier Thorsen.

Havnesjef Håkon Strand er svært positiv til at kommunen har fått på plass en prosjektleder i havneutviklingen.

Mann med briller og hvitt hår. - Klikk for stort bildeHavnesjef i Andenes Havn Håkon Strand.

— Det er helt nødvendig for å komme i gang med aktivitetene fremover. I tillegg er det viktig å sikre god kommunikasjon mellom kommunen og Kystverket, og der blir den nye prosjektlederen avgjørende, sier Strand.