Planprosess og veiledning

Når nye områder skal bygges ut, eller allerede bebygde områder skal omgjøres, skal det lages reguleringsplan. Nedenfor beskrives kort hvordan det skjer.

Hva er en reguleringsplan?

En reguleringsplan er en politisk vedtatt plan over et avgrenset område, og fastsetter hvordan områder skal brukes og hva som kan bygges der. En reguleringsplan består av kart med tilhørende reguleringsbestemmelser, planbeskrivelse og nødvendige utredninger. 

Det er reguleringsbestemmelsene som styrer hvordan vi kan bruke eiendommer og områder. Planbeskrivelsen beskriver formålet med planen og hvordan planen vil påvirke miljø og samfunn. Reguleringsplaner skal utarbeides av fagkyndige. 

kommunekart finner du informasjon om planer for et område eller en eiendom i Andøy og andre kommuner. I kommunens planregister på arealplaner.no kan du se oversikten over områdereguleringsplaner og detaljreguleringsplaner. Her kan du også finne plankart, planbestemmelser, planbeskrivelse, planer under arbeid og andre tilhørende dokumenter for de forskjellige planene i kommunen. 

Når utarbeides en reguleringsplan?

Alle kan fremme forslag til reguleringsplan. Privatpersoner får normalt ekstern hjelp av firma. Større anleggs/byggetiltak krever reguleringsplan for området. For eksempel kan private grunneiere ønske å bygge ut noe på eiendommen sin, som et hyttefelt. Arealplanene er med på å skape forutsigbarhet for hvordan kommunen skal utvikles og planprosessene gir rom for innbyggerinvolvering.

Send e-post og spør om du må lage reguleringsplan.

Slik utarbeides en reguleringsplan

  • Oppstartsmøte: Et privat initiativ til en reguleringsplan skal tas opp i et møte med kommunen, før planarbeidet kan starte. I et oppstartsmøte avklares forutsetningene for planarbeidet. Kommunen vil gi informasjon om gjeldende planer og føringer som gjelder for det aktuelle området. Vi vil også orientere om og avklare behandlingsmåten. I møtet vil kommunen gå gjennom kravene til et komplett planforslag. Kommunen skriver etterpå en oppsummering fra oppstartsmøtet. Kommunen vil i møtet, eller senest gjennom oppsummeringen, gi en anbefaling om den videre prosessen.
  • Hvis kommunen ønsker å lage en reguleringsplan, har den ansvar for å utarbeide et utkast til planen. Det skjer normalt i samarbeid med eksterne fagfolk, og i samråd med de involverte.
  •  ​​​​​Varsel/kunngjøring om oppstart av planarbeid: Medvirkning er et viktig moment i planleggingen. Grunneiere, eventuelle andre personer med rettigheter på eiendommen, naboer og andre berørte har krav på å bli hørt. De skal også få mulighet til å uttale seg. Det skjer gjennom en lovpålagt melding om oppstart. Der beskrives bakgrunnen for planen, forventet fremdrift og beskrivelse av hva planen inneholder. Det gis også en tidsfrist for eventuelle innspill. Det er den som utarbeider planforslaget som har ansvar for kunngjøring. Oppstarten skal kunngjøres i minst én (lokal) avis, i tillegg til at det legges ut på kommunens hjemmeside. Kommunen benytter Andøyposten og Bladet Vesterålen til kunngjøringer, i tillegg til bruk av hjemmeside på Internett. Forslaget er også tilgjengelig i kundemottaket på rådhuset.
  • Planforslaget utarbeides i detalj. Forslaget utarbeides og overleveres til kommunen, hvis andre enn kommunen står bak det. Kommunens administrasjon ser til at planforslaget følger gjeldende lover og regler. Hvis forslaget er grundig nok utarbeidet, sendes det til politisk behandling og vedtak.
  • Førstegangsbehandling i formannskapet. Her gjennomgås planforslaget. Blir forslaget nedstemt, går det i retur til forslagsstilleren. Vedkommende må eventuelt justere planforslaget etter tilbakemeldingene fra formannskapet. Endringer i forslaget kan gi flere behandlinger i planutvalget.
  • Når flertallet i formannskapet er fornøyde med forslaget, godkjenner de at det legges ut på høring og offentlig etteryn.
  • Høring/offentlig ettersyn. Kommunale planforslag publiseres i Andøyposten og Bladet Vesterålen, samt på kommunens hjemmeside. Forslaget legges også ut i kundemottaket på rådhuset. Grunneiere og rettighetshavere skal informeres skriftlig, så fremst det er mulig. Det gis minimum seks ukers frist for å komme med innspill. Høring betyr at forslaget sendes ut til dem som er berørt. Offentlig ettersyn betyr at forslaget legges ut til gjennomlesing, og er lett tilgjengelig for alle.
  • Andregangsbehandling i formannskapet. Forslaget gås gjennom på nytt, sammen med eventuelle innspill fra høringsperioden. Formannskapet vedtar en anbefaling til endelig vedtak. Denne anbefalingen sendes til kommunestyret.
  • Vedtak i kommunestyret. Planforslaget behandles av kommunestyret, som fatter endelig vedtak. Det må skje senest 12 uker etter at planforslaget er mottatt.
  • Kunngjøring med klagerett. Vedtaket i kommunestyret blir kunngjort offentlig, på samme måte som med høringen. Det skjer med informasjon om klagerett, samt hvordan eventuelle krav om erstatning skal fremmes.
  • Kommunestyrets vedtak kan klages på, innen tre uker fra det er kunngjort. Krav om erstatning må fremmes innen tre år etter kunngjøringen. Hvis formannskapet ikke gir medhold på klagen, videresendes den til statsforvalteren for endelig avgjørelse.