Informasjon til eiere av hytter og fritidsboliger i Andøy kommune

1.1.2016 kom det ny forskrift om brannforebygging. Den nye forskriften erstatter forskrift om brannforebyggende tiltak og tilsyn.

Denne nye forskriften krever blant annet at kommunene skal gjennomføre tilsyn og feiing på fritidsboliger og hytter på lik linje med vanlige boliger. Andøy kommune er i en oppstartfase med dette, og jobben er både omfattende og tidkrevende.

Andøy kommune vil på bakgrunn av dette være tidlig ute med informasjon til eiere av fritidsboliger og hytter i kommunen. Feieren må ha tilgang til hele fyringsanlegget. Med fyringsanlegg mener vi ildsted, røykkanaler, skorstein og eventuelt matesystem for brensel. Dette innebærer at din hytte eller fritidsbolig må ha en fastmontert stige på taket som må lede til skorsteinen. Stigen på taket skal monteres fast i taket, eller festes slik at den ikke under noen omstendigheter kan gli eller bevege seg. Stigen på taket skal ikke bestå av treverk. Det må også være en veggstige tilgjengelig. Veggstigen skal ikke bestå av treverk.

Årlig brenner over 1000 hytter og fritidsboliger i Norge. Siden de fleste hytter og fritidsboliger ligger langt fra nærmeste brannstasjon, er det viktig å stille samme krav brannsikkerheten på hytta som hjemme. Den nye forskriften har som hensikt å redusere sannsynligheten for brann og tap av liv. Ifølge ny forskrift skal feieren sjekke brannsikkerheten og feie skorsteinen på alle hytter og fritidsboliger med fyringsanlegg. Det er veldig viktig at hytta eller fritidsbolig er utstyrt med tilstrekkelig antall røykvarslere som fungerer. Sjekk derfor batteriene på dine røykvarslere ved ankomst på hytta. Hytten eller fritidsboligen skal også være utstyrt med godkjent slokkemiddel.

§ 6.Kontroll og vedlikehold av fyringsanlegg

Eieren av et byggverk skal melde fra til kommunen når det er installert nytt ildsted eller gjort andre vesentlige endringer av fyringsanlegget.

Eieren skal sørge for at fyringsanlegget virker som forutsatt. Dersom det blir oppdaget feil på anlegget som vesentlig øker risikoen for brann, skal anlegget stenges for bruk dersom feilen ikke utbedres umiddelbart.

Etter å ha mottatt et varsel om feiing eller tilsyn, skal eieren sørge for at feieren har tilfredsstillende atkomst til hele fyringsanlegget.