Pleie og omsorg på studietur til Nederland

Tidligere i år fikk pleie og omsorg innvilget eksterne utviklingstilskudd til en studietur, for å lære av andre som står overfor lignende utfordringer innenfor helse. Studieturen ble gjennomført i forrige uke, og delegasjonen kom tilbake med verdifull kunnskap.

Gruppen fra Andøy kommune fikk verdifull innsikt i hvordan man kan organisere pleie- og omsorgstjenestene fremover.

Felles utfordringer

Studieturen gikk til Roosendaal i Nederland som har lignende utfordringer som Andøy når det kommer til demografi, knapphet på helsepersonell og økte behov for tjenester.

Delegasjonen besøkte blant annet en fremoverlent hjemmetjenesteorganisasjon i Roosendaal, kalt TWB (Thuiszorg West-Brabant).

– Vi fikk se hvordan de jobber, og hentet inspirasjon om hvordan vi bør innrette tjenesten framover, forteller kommunalsjef for helse og omsorg Cecilie Stangeby.

Delegasjonen bestod av ledere i hjemmesykepleien med tillitsvalgte og hovedtillitsvalgte fra NSF og FO, og en ansatt fra tildelingskontoret. Fra ledelsen deltok Stangeby, konstitutert assisterende enhetsleder ved helse og familie Trude Lyngseth og enhetsleder for pleie og omsorg Rimmert van der Kooij.

Rett kompetanse til rett tid

Gruppen besøkte også et initiativ fra forskningsgruppen CHOIR ved University of Twente og ORTEC kalt “Rhythm”, der vitenskapelig kunnskap brukes innen helselogistikk for å komme frem til løsninger som kan implementeres i praksis.

I møtet med Rythm lærte delegasjonen om hvordan man kan jobbe smartere uten å løpe fortere, og hvordan tildele tjenester på rett nivå, til rett tid med rett kompetanse.  Løsninger for bruk av data, bedre planlegging  og bruk av teknologi i tjenestene ble også presentert.

– Denne kunnskapen og verktøy fra turen blir viktig fremover når vi skal planlegge, skalere og utnytte de ressursene vi har, i møte med en sterk vekst i eldre og en nedgang i yrkesaktive, sier Stangeby.