Detaljregulering - Leilighetsbygg og Dverberg samfunnshus

Varsel om oppstart av planarbeid

Høringsfrist 13. November 2023

I medhold av Plan- og bygningslovens §12-3 og 12-8, varsles det oppstart av detaljregulering for leilighetsbygg og samfunnshus på Dverberg i Andøy Kommune (planID: 1871-202302).

Planen utarbeides av Asplan Viak AS på vegne av Dverberg Vel.

Planavgrensning framgår av kartet under og omfatter eiendommene med Gnr/Bnr: 26/86, 26/147 og 26/30. Planavgrensningen har med arealer for mulig utfylling i sjø mot øst. Det er vurdert at tiltaket ikke faller under krav om konsekvensutredning i hht. forskrift om konsekvens-utredning, begrunnelsen finnes i planinitiativet.

Alle eiendommene ligger i et område som per i dag ikke er regulert. Planområdet er i gjeldende Kommuneplanens arealdel, vedtatt 17.03.14, er avsatt til «offentlig eller privat tjenesteyting».

Formålet med planen er å legge til rette for en utvidelse av leilighetsbygget på eiendommen 26/86, en mulig utvidelse av samfunnshuset samt øke parkeringskapasiteten i området.

Det anbefales regulering av eiendommene til følgende formål:

• Eiendom 26/86 – kombinert formål boligbebyggelse (med tilhørende privat parkering og uteoppholdsareal) og bebyggelse for offentlig eller privat tjenesteyting (samfunnshus). Det reguleres for en eventuell utvidelse av samfunnshuset mot øst
  • Eiendom 26/147 – bebyggelse for offentlig eller privat tjenesteyting
  • Eiendom 26/30 – parkering og ev. uteoppholdsareal/lek

Under større arrangement henvises til ledig offentlig parkering i nærområdet.

Forbedring av trafikksikkerhet langs FV82 i området blir en viktig del av planarbeidet. Dette innebærer bla. koordinering av planen med prosjekteringen av den nye gang- og sykkelveien på vestsiden av FV82 mellom Dahletun omsorgsbolig og Oklveien og oppstramming av eksisterende atkomster.

Annonsen om oppstart av planarbeid publiseres i avisa «Andøyposten». Referat fra oppstartsmøte med kommunen og planinitiativet finnes her:

Planinitiativ (PDF, 11 MB)

Oppstartsmøte (PDF, 144 kB)

Innspill til planen kan sendes til Asplan Viak AS, Kirkegata 4, 9008 Tromsø eller på e-post til hanne.skeltved@asplanviak.no innen 13.11.2023