Her finner du informasjon om hvordan du søker om helse- og omsorgstjenester.
Hvis du har behov for helse- og omsorgstjenester, må du sende en søknad.
Andøy kommune har ett felles søknadsskjema for helse- og omsorgstjenester.
Fyll ut søknaden så godt du klarer. Legg ved relevante dokumenter som viser hjelpebehovet ditt. Skriv under på søknaden.
Du kan skrive ut og sende inn skriftlig søknadsskjema for helse- og omsorgstjeneste her. (PDF, 280 kB)
Det er den som søker om hjelp som må skrive under på søknaden. Hvis verge eller fullmektig skal gjøre det, må du ligge ved en kopi av fullmakt eller vergeoppnevning.
Avlever søknaden
Skjemaet skal skrives ut, utfylles og sendes via brev til Tjenestekontoret eller leveres på servicetorget på rådhuset hverdager mellom 10.00 - 14.00.
Husk å merke med Tjenestekontoret
Andøy kommune
Tjenestekontoret
Postboks 187
8483 Andenes
Hva skjer etter at du har søkt?
Når vi mottar søknaden din, vil en saksbehandler ta kontakt for å kartlegge situasjonen din nærmere. Dette kan skje ved et hjemmebesøk, telefonsamtale, videomøte eller fysisk møte.
Etter kartleggingen vil kommunen fatte et vedtak. Vedtaket gir deg informasjon om du får tjenesten eller ikke, og hva tjenesten eventuelt innebærer.
Når får du svar på søknaden?
Vi har plikt til å behandle søknaden så snart som mulig, jf. forvaltningslovens bestemmelser om saksbehandling på fire uker.
For tiden klarer vi ikke alltid å behandle søknader eller komme med foreløpig svar innen fire uker. Dette er på grunn av stor saksmengde, omorganisering og implementering av nytt saksbehandlingssystem.
Du kan klage på et vedtak innen fire uker fra du mottok vedtaket. I klagen må du beskrive hva du ønsker endret i vedtaket og begrunne dette.
En klage skal være skriftlig og undertegnet av pasienten eller brukeren, eller den som representerer pasienten eller brukeren.
Vi ber om at klagen sendes via brev til Tjenestekontoret eller leveres på Servicetorget på rådhuset hverdager mellom 10.00 - 14.00.
Vi ber om at klager ikke sendes på e-post grunnet personvernhensyn.
Kommunen kan gi deg veiledning, og også hjelpe deg å formulere en klage.
Ønsker du å snakke med Tjenestekontoret kan du legge igjen navn og telefonnummer her og du vil bli oppringt så snart som mulig.
Klageinstans er Statsforvalteren.
Før klagen sendes dit, skal den sendes Tjenestekontoret for vurdering om det er grunn til å endre vedtaket. Hvis vedtaket opprettholdes, vil saken bli oversendt Statsforvalteren.
Dersom vi ikke tar klagen din til følge og opprettholder det opprinnelige vedtaket, sendes klagen videre til Statsforvalteren i Nordland.
Hva er IPLOS?
Det stå for Individbasert Pleie- og Omsorgs-Statistikk. Når du søker om eller mottar helse- og omsorgstjenester, blir det registrert opplysninger om deg og ditt hjelpebehov i din journal. Disse opplysningene er konfidensielle, og kun de som trenger tilgang til dem i sitt arbeid, vil ha det. Alle har taushetsplikt.
Noen opplysninger blir registrert etter en nasjonal standard kalt IPLOS og sendes til Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR).
Hva er Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR)?
KPR er et register som lagrer opplysninger om helse- og omsorgstjenester. Disse opplysningene brukes til å forbedre og planlegge tjenester. Opplysningene som sendes til KPR, er anonyme og brukes kun til statistikk og analyse.
Dine rettigheter
Du har rett til innsyn i dine helseopplysninger og kan reservere deg mot at informasjon om deg blir delt fra KPR sammen med fødselsnummer, eller mot utlevering av helseopplysninger til enkelt formål.
Her kan du lese mer om hvordan du kan reserverer deg imot informasjon deling i KPR: Reservasjonsrett - FHI