Her finner du informasjon om hvordan du søker om helse- og omsorgstjenester.
Hvis du har behov for helse- og omsorgstjenester, må du sende en søknad.
Andøy kommune har ett felles søknadsskjema for helse- og omsorgstjenester.
Fyll ut søknaden så godt du klarer. Legg ved relevante dokumenter som viser hjelpebehovet ditt. Skriv under på søknaden.
Du kan skrive ut og sende inn skriftlig søknadsskjema for helse- og omsorgstjeneste her. (PDF, 86 kB)
Det er den som søker om hjelp som må skrive under på søknaden. Hvis verge eller fullmektig skal gjøre det, må du ligge ved en kopi av fullmakt eller vergeoppnevning.
Lever inn søknaden
Skjemaet skal skrives ut, utfylles og sendes som brev til Tjenestekontoret eller leveres på Servicetorget i rådhusets åpningstid.
Husk å merk konvolutten med Tjenestekontoret.
Postadressen vår er:
Andøy kommune
Tjenestekontoret
Postboks 187
8483 Andenes
Hva skjer etter at du har søkt?
Når vi mottar søknaden din, vil en saksbehandler ta kontakt for å kartlegge situasjonen din nærmere. Dette kan skje ved et hjemmebesøk, telefonsamtale, videomøte eller fysisk møte.
Etter kartleggingen vil kommunen fatte et vedtak. Vedtaket gir deg informasjon om du får tjenesten eller ikke, og hva tjenesten eventuelt innebærer.
Når får du svar på søknaden?
Vi har plikt til å behandle søknaden så snart som mulig, jf. forvaltningslovens bestemmelser om saksbehandling på fire uker.
For tiden klarer vi ikke alltid å behandle søknader eller komme med foreløpig svar innen fire uker. Dette er på grunn av stor saksmengde, omorganisering og implementering av nytt saksbehandlingssystem.
Hvis du har spørsmål eller ønsker kontakt med oss, kan du enten ringe oss eller bruke kontaktskjemaet nedenfor.
Hvis du bruker kontaktskjemaet, vil vi ringe deg opp så snart vi har mulighet.
Du kan nå oss på telefon 941 61 726 innenfor vår telefontid:
Tirsdager klokken 10.00 - 12.00
Torsdager klokken 12.00 - 14.00.
Ofte stilte spørsmål
Se spørsmål vi ofte får i forbindelse med søknad om helse- og omsorgstjenester.
Her er helse- og omsorgstjenestene du kan søke på. Du kan finne mer informasjon ved å klikke på den enkelte tjenesten.
Hvis du trenger TT-kort, ledsagerbevis og parkeringstillatelse, kan du søke det her.
TT-kort
Ledsagerbevis
Parkeringstillatelse
Hva koster tjenestene?
Noen av tjenestene må du betale for. Få oversikten her Prisliste egenandeler
Hvis du er uenig i avgjørelsen, kan du klage på vedtaket. Det må du gjøre innen fire uker etter at du mottok vedtaket.
En klage skal være skriftlig og undertegnet av den som er part i saken eller den som representerer parten gjennom fullmakt eller vergemål. Hvis du er usikker på hvem som kan klage i en sak, kan du kontakte Tjenestekontoret.
Klagen sendes som brev til Tjenestekontoret eller leveres på Servicetorget i rådhusets åpningstid.
Klager skal ikke sendes på e-post på grunn av personvernhensyn.
Hvis du lurer på noe i forbindelse med en klage, kan du kontakte Tjenestekontoret for å få veiledning eller hjelp med å formulere klagen.
Ønsker du å snakke med Tjenestekontoret kan du legge igjen navn og telefonnummer her og du vil bli oppringt så snart som mulig.
Etter at du har sendt inn klagen, vil Tjenestekontoret gjøre en vurdering om det er grunn til å endre vedtaket.
Dersom vi ikke tar klagen din til følge og opprettholder det opprinnelige vedtaket, sendes klagen videre til Statsforvalteren i Nordland.
Hva er IPLOS?
Det stå for Individbasert Pleie- og Omsorgs-Statistikk. Når du søker om eller mottar helse- og omsorgstjenester, blir det registrert opplysninger om deg og ditt hjelpebehov i din journal. Disse opplysningene er konfidensielle, og kun de som trenger tilgang til dem i sitt arbeid, vil ha det. Alle har taushetsplikt.
Noen opplysninger blir registrert etter en nasjonal standard kalt IPLOS og sendes til Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR).
Hva er Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR)?
KPR er et register som lagrer opplysninger om helse- og omsorgstjenester. Disse opplysningene brukes til å forbedre og planlegge tjenester. Opplysningene som sendes til KPR, er anonyme og brukes kun til statistikk og analyse.
Dine rettigheter
Du har rett til innsyn i dine helseopplysninger og kan reservere deg mot at informasjon om deg blir delt fra KPR sammen med fødselsnummer, eller mot utlevering av helseopplysninger til enkelt formål.
Her kan du lese mer om hvordan du kan reserverer deg imot informasjon deling i KPR: Reservasjonsrett - FHI