Vil du ikke motta informasjon fra kommunen digitalt?

Kommunene sender stadig mer informasjon digitalt. Hvis du heller vil få brev i posten, kan du reservere deg mot digital kommunikasjon fra det offentlige.

Hva innebærer det?

Dersom du reserverer deg mot digital kommunikasjon, vil du få følgende informasjon på papir:

• enkeltvedtak
• forhåndsvarsel etter forvaltningsloven § 16
• meldinger som har betydning for din rettsstilling eller for behandlingen av saken
• meldinger som det av andre grunner er svært viktig at du får

I klartekst betyr dette at dersom du reserverer deg, vil brev som inneholder informasjon som er viktig for deg, kun bli sendt til deg på papir. Det kan for eksempel være skatteoppgjøret, brev om tildeling av barnehageplass, en byggetillatelse eller vedtak om ytelser fra NAV. Har du reservert deg, gjelder det for hele offentlig sektor, både stat og kommune.

På grunn av postgangen vil du få brevet senere enn om du får det tilsendt digitalt. 

Dersom du reserverer deg mot digital kommunikasjon, vil du fremdeles kunne logge inn på og bruke offentlige tjenester på internett.

Reserver deg mot digital kommunikasjon