Ønsker du mer informasjon om anbud som Andøy kommune har?
Ta kontakt:
Telefon 76 11 50 00 eller send oss en e-post.
Trykk for å sende e-post
Når har vi anbud?
Andøy kommune må følge reglene i Lov om offentlige anskaffelser.
Trykk for å se loven
Størrelsen på innkjøpet - terskelverdien - bestemmer hvilke type anbud vi må ha.
Les om terskelverdiene
Når vi definerer et behov, det kan gjelde både varer og tjenester, vil vi alltid ta en vurdering av om det er noe vi kan produsere selv, eller om vi skal kjøpe dette. Når vi har avgjort at vi skal ut i markedet vil vi først ha en prosess i kommunen hvor en utpeker en brukergruppe som sammen med innkjøpsleder kartlegger behov, utfordringer, krav. Det blir utarbeidet et anbud med tilhørende kravspesifikasjon, prisliste og andre nødvendige dokumenter. Når anbudet skal utlyses er kommunen pålagt å benytte et konkurransegjennomføringsverktøy. Andøy kommune benytter Mercell. Når anbudet legges inn der, tar vi en gjennomgang av om det finnes noen lokale firma som kan være aktuelle for å inngi tilbud på anbudet. Finnes det noen lokale bedrifter som passer til anbudet legger vi inn deres kontaktinformasjon og de vil automatisk få en mail som forteller at kommunen er ute på anbud.
TRYKK HER FOR Å SE VÅRE ANBUD
Ovenfor ser du vår side hos Mercell, men vær oppmerksom på at andre anbud i Andøy kan være publisert på Mercell, kan være aktuelle for deg.
LENKE TIL MERCELL
Doffin er også et godt sted å søke etter nye oppdrag i Andøy.
Trykk her for å gå til Doffin
Tildelingskriterier
Andøy kommune kjøper inn mange ulike varer og tjenester. Tildelingskriteriene varierer i forhold til varens egenskap og anslåtte verdi. I de færreste anbud vil vi komme i den situasjon at det er pris alene som er tildelingskriterium. Tildeling blir gjort ut fra at vi skal velge det økonomisk mest fordelaktige tilbudet. Ofte er det en tredeling hvor vi veier pris, kvalitet og service. Hvor mye de enkelte punktene veier kommer an på varen / tjenesten vi kjøper.
Eksempel: Dersom vi trenger smittevernutstyr til våre sykehjem, vil det være avgjørende at vi kan få disse raskt når behovet endrer seg. Da vil tilbyders mulighet til rask levering være tungtveiende. Det vil selvfølgelig være en fordel for en tilbyder i vår region vs en som sitter med lager på østlandet.
Eksempel 2: Når vi skal leie biler til hjemmesykepleien vil et av kravene være at bilene skal ha vask og service med jevne intervaller. Tilbyder må da selv eller sammen med en lokal bedrift påse at denne servicen finnes i nærheten av der vi opererer bilene. Dette gir en fordel for lokale bedrifter.
Eksempel 3: dersom kommunen har behov for å kjøpe inn tjenester fra håndverkere. Da vil tildelingskriterier som går på oppmøtetid og at alle utgifter iberegnet reise og overnatting skal være inkludert i pris, gi en lokal håndverker et fortrinn.
Vi har i dag en praksis hvor vi alltid veier muligheten til å støtte lokale tilbydere uten at vi går utover de pålegg loven gir med hensyn til lovens formålparagraf som er at loven skal fremme effektiv bruk av samfunnets ressurser. Vi kan ikke legge inn klart konkurransevridende krav , som at bedriften må ha adresse i Andøy kommune. Likevel prøver vi å legge til rette for at nærhet er en fordel. Vi ønsker oss flere tilbud fra lokale bedrifter når vi går ut på anbud.