Høring av Forskrifter for vann og avløp, Andøy kommune, Nordland

Andøy kommune varsler med dette at lokal «forskrift om vann- og avløpsgebyrer, Andøy kommune, Nordland» er på høring. Forskriften legger til rette for tilsyn av fyringsanlegg i alle typer bygninger.

Formålet med høringen er å opplyse om forskriften, samt gi berørte mulighet til å komme med innspill før forskriften endelig vedtas av kommunestyret. Uttalelser i saken sendes kommunen enten som e-post eller per post.

Alle kan gi høringsuttalelse. Høringsuttalelser er offentlige etter offentleglova.

Frist for å sende høringsuttalelser er 21. mai 2023.

Etter endt høring skal forskrift behandles og vedtas av kommunestyret i Andøy kommune.

Forskriften finner du her.

Kommunens lokale forskrift etter Lov om Vass- og Avløpsanlegg av 16. mars 2012 nr. 12 skal revideres. Forskriften, administrative og tekniske bestemmelser er oppdatert med korrekte lovhenvisninger. Bestemmelsene gis av Andøy kommune som eier av hovedanleggene og leverandør av tjenestene innenfor vann og avløp. En del bestemmelser er i tillegg direkte eller indirekte hjemlet i lover og forskrifter, som plan- og bygningsloven (pbl.) og byggteknisk forskrift (TEK). Vilkårenes formål er å ivareta det gjensidige ansvarsforholdet mellom kommunen og den enkelte abonnent i forbindelse med tilknytning til offentlig vann- og avløpsanlegg, og å sikre betryggende utførelse av sanitærinstallasjoner og private vann- og avløpsanlegg.

Abonnementsvilkår er utformet med utgangspunkt i standarder utgitt av Kommunesektorens Organisasjon (KS). De administrative bestemmelsene tar for seg juridiske og forvaltningsmessige forhold, mens de tekniske bestemmelsene fastlegger krav til teknisk utførelse. Bestemmelsene er ment å utdype og konkretisere bestemmelsene i eksisterende lovverk og gi en kortfattet og lett tilgjengelig sammenfatning av de krav som gjelder. Standarden for foreliggende revisjonen har tatt hensyn til endrede krav og bestemmelser og nye utfordringer som kommunene står overfor, blant annet når det gjelder klimaendringer.

Alle berørte parter, både huseiere, profesjonelle aktører og kommunalt ansatte, skal kunne ha nytte av å bruke disse abonnementsvilkårene. Revisjonen av forskriften innebærer ikke endringer i dagens avgiftsnivå. Prisnivået for vann og avløpstjenester fastsettes etter selvkost og vedtas som en del av kommunens prisliste, som vedlegg til årsbudsjett.

Av Jong Marshes